Btc roulette تعليمات قبل و بعد خلع الأسنان

القائمة الرئيسية

الصفحات

تعليمات قبل و بعد خلع الأسنان

 



تعليمات قبل و بعد خلع الأسنان :


بعد خلع الأسنان مبدئيا الفترة الأخيرة مع تطور الطب، مابقي  بسهولة أي حاجة أو أي ضرس في مشكلة بنخلعه، في حالة ان السن  كان هناك مشكلة بسيطة ممكن أن تعالج وخلعنه ، فهذا يعتبر حرام لأنه ليس هناك أي حاجة تعوض الحاجة التي خلقها ربنا، حتى الزراعة بيكون منها مشاكل تحتاج اهتمام كبير جدا أكثر من الاهتمام اللي نحن المفروض نعمله للأسنان  اللي ربنا خلقنا بها عشان كدا اليوم سوف نتكلم عن ثلاث أشياء:


 خلع الضرس الملتهب


 لما يكون التسوس قريب واصل للجذر يعني التسوس واصل للعصب هذا  نعالجها ، نعمل حشو عصب بعد كذا ممكن نعمل دعامة وتربويون أو كراون على السن، ولكن لو التسوس كان واصل للجذور وقتها  لازم نخلع السن هذه أول حاجة.


 ثاني حاجة لو كان جزء من الجذر مكسور يعني الجذر نفسه في كسر واصل للجذر مش فقط على الكراون أو جزء المنفوخ من السن الواضح في الفم ،لا واصل للجذر هذي ثاني حاجة .


 ثالث حاجة لما يكون العظم اللي ماسك السن مستواه ابتدأ يقل بقى الجذر نصف مكشوف الجذر نفسه ولا يوجد عظم مغطيه أو ماسك فيه وقتها السن يبقى غير ثابت  هذا بيحصل مع الناس المدخنين وتجلس فترات كبيرة جدا تدخن في حياتنا هذا أول نوع بيحصل لهم الموضوع،  وثاني نوع من الناس الذين يحصل معهم الموضوع ، ناس عندهم سكر ذول أكثر ناس يحصل لهم إن مستوى العظم يتأكل ويقل ومستوى اللثة بينزل بشكل كبير جدا عن الأسنان ويمكن أول ناس تشخص مريض السكر من أسنانه ، دكتور الأسنان هل عندك سكر؟ وتأكل العظم هذا يحصل مع مريض السكر الذي غير منضبط سكر.


ثانياً : تعليمات قبل خلع الضرس


  • مشاكل صحية :


 المفروض نحن عندما نذهب لدكتور الأسنان يبتدئ يسألنا عندنا أي مشاكل صحية، المفروض نخبر الدكتور لو كان لدينا مشكلة صحية سكر أو ضغط أو مشاكل في الغدد أي مشكلة لازم نقولها لدكتور الأسنان علشان  لو كان في مرض من الأمراض دي ممكن تؤثر على الخلع وقتها، الدكتور يلحق يتصرف قبل مانخلع .


  • استخدام الأدوية :

كمان إن الأدوية لو كنا نأخذ أدوية أو ماشين على أدوية معينة لأن هناك بعض الأدوية تسبب نزيف وبالتالي في حالات مثل هذي ممكن يأثر على  الخلع اللي إحنا ممكن نعمله يعني ممكن نضطر نحن نوقف بعض الأدوية أو نضبط جرعات بعض الأدوية وهذا يعتمد على نوع الدواء اللى نأخذه .

  • عمليات جراحية :

لو كنا عملنا عمليات قبل فترة أو رحنا دكتور اسنان وخلعنا  قبل كدا أو عملنا أي حاجة في الأسنان وحصلت مشكلة أو حصل نزيف، لازم نقول للدكتور علي لأن لو نشر الدكتور علي دا ممكن عرضن أن يحصل لنا نزيف كبير جدا بعد الخلع. 



  • وجود نزيف  سابقا :

 لو كنا انضربنا أو جرحنا قبل كدا وظل النزيف لفترة طويلة وقتها لازم نفهم الدكتور أن قبل فترة انضربنا في منطقة اليد مثلاً وحصل كدمة زرقاء وجلس فترة طويلة أو انجرحنا من شوكة مثلاً وجلست انزف فترة كبيرة هذا لازم دكتور الأسنان يعرفه قبل ما يبدأ عملية الخلع لأن لو ما عرف دكتور الأسنان قبل الخلع  ممكن يعرضنا للنزيف ا بعد الخلع مانقدر نوقف النزيف.


ثالثا : تعليمات بعد خلع الضرس


  1. أول شي نعض على  القطنة اللى اعطانى ايها  الدكتور لمدة ساعه، لو ماوقف النزيف نستخدم القطنة الاحتياطية المصروفة من الدكتور ، إذا استمر النزيف  نأتي بكيس الشاي ونبله في ماء دافي ونعض عليه لمدة نصف ساعة. 
  2. الامتناع عن شرب المشروبات الساخنة ، الأكل يكون بارد ويفضل بروتين لان هذا يساعد على التئام الجرح. 
  3.  الامتناع عن التدخين في اليوم الاول واليوم الثاني لكي لا يتلوث الجرح .
  4. ممنوع غسيل الأسنان في اول يوم خلع ، ممكن نضع كمادات باردة لمكان الخلع وهذا يقلل من التورم وثاني يوم ممكن  نعمل مضمضه ماء وملح.
  5. الامتناع عن اخذ المضادات الحيوية، نأخذ مسكن اذا لازم الامر ، في حالة واحدة فقط يمكن اخذ المضاد الحيوي اذا عملنا خلع جراحي مثل قطع في اللثه أو الاشخاص اللى عندهم أمراض مثل السكر أو مناعتهم  ضعيفه  وهذا راح يوصف لهم الدكتور.


أتمني أن ينال المقال على رضاكم ،،،




تعليقات